Tuesday, November 9, 2010

Road 2 ALEXANDRIA..


Assalamualakum

     Ape khabar penghadir2 blog Atoi.. harap sehat la ye.. berkenaan dengan tajuk yang ade kat atas ni, Atoi nak cite sket la keadaan lawatan ke ALEXANDRIA(alex),Mesir nih..  Alex ni kawasan kat tepi laut.. Ala-ala PD la jugak.. Tapi ape yang cukup memeranjatkan adelah pemandangan tepi laut disane.. Kalau nak taw, gambar kat atas tu la pemandangan pantai tersebut.. sgt2 lawa.. mcam lukisan pon ade jgk kn?? Tapi itu memang la tempat yang real.. mase ni Atoi ade kat 1 tempat yang diberi name "Muntazah".. Kat sini terdapat 1 istana raja  yang diberi name raja farouk (kalau x silap).. Raje tersebot digulingkan oleh rakyatnye sendiri atas sebab kekejaman yang dilakukan oleh beliau.. Istana die sangat2 besar.. Tapi kami tidak dibenarkan masuk ke kawasan dalam istana tersebut.. agak kecewa jugak la.. Tapi nak wat cmne kn..

      So, inilah yang diberi name "muntazah" tu.. sebuah istana lame yang masih lagi kukuh.. Dan jugak menarik.. ni dari site tepi istana ni.. klau dari depan tak berapa nampak sangat.. Kalau diperhatikan dengan teliti, bangunan ini maybe dah diubah suai sket la..

     Ehem,,, seterusnye kat tempat yang ni pulak la ye.. Tempat ni dibeeri name "QOL'AH"  ataupun dalam bahasa melayu die "KUBU".. Tempat ni adelah kubu Sultan Salahudin Al-Ayubi di kawasan ALEX nih.. Kawasan die memang sangat2 cantik disebabkan bersebelahan dengan laut meditrenian.. Gambar kat atas ni gmbr dari depan.. Lepas saje melalui pintu masuk kubu tersebut.. 
      Ni la pemandangan diedari jauh.. memang betol2 sebelah laot.. dan tersangat la sejuk.. sebab tu kat sini atoi pakai sweater.. Lagipon kat situ baru je lepas hujan.. ngan angin yang terlalu kuat.. Sampaikan berdiri tegak pon boleh bergerak badan.. memang sangat kuat.. 
     Yang ni plak kawasan dalam die la.. Memang agak mengagumkan jugak binaan die.. Sebab setiap sudut memang mempunyai ruang untuk mengintip, dan juga ruang utuk menyerang balas.. macam berpeluh sebab kene naek tangge sket la kt sini..huhuhu..
     Yang ni plak adelah dinding yang betol2 mengadap ke laou..so, Atoi pon ter'posing' la kat situ ye.. ala2 model sket..hahahahaha...
     Em.. Yang ni pulak Atoi berada di Maktabah ataupun perpustakaan yang terbesar di benua Afrika.. Name die Maktabah Al-iskandariyah.. Kat sini memang ramai jugak orang.. Siap ade yang tengah shooting lagi.. Kat sini mase tu da senja da.. So banyak la gambar2 menarik yang dapat diambil..

     Ni la antare gambar2 yang menarik yang berjayye dirakamkan.. Pengalaman yang sangat bermakne dan tak dapat dilupakan.. Serta pelbagai perkara yang sangat mencuit hati ini,,.huhu.. ayat buku la plak. Lepas kitorang gi maktabah ni, kitorang gi makan malam dan solat di carefour alex.. Dan pulang dengan menaiki bas yang sangat2 panas.. Sehingga atoi terpakse tidur dalam keadaa yang tidak berbaju.. Nasib baek ustazah dan dukturah sume duk depan.. Sekian saje untuk kali ni.. Jumpa lagi dalam cerita akan datang.. yang lebih menarik.. yang lebih dikatekan pengalaman.. Salam ukhwah, salam 1Malaysia.. Assalamualaikum..