Thursday, November 25, 2010

Rebonding dan hukumnye..

bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum..

     Selamat membace lagi ye.. Da lame x post kat sini la.. Mungkin kerane agak sibuk dan agak kurang sehat la musim sejuk nih.. Ari ni nak bincang sikit berkenaan "rebonding dan hukumnya".. Da ramai da yang buat teknik rebonding ni.. Tapi masih ragu-ragu dengan hukumnya..

     Rebonding rambut adelah termasuk juga dalam bab "Mengubah Ciptaan ALLAH".. Tetapi bab "Mengubah Ciptaan" ini trerbahagi kepade 2.. Yang kekal dan yang tidak kekal.. Hukum mengubah ciptaan pade asalnye adelah HARAM..!!  Teknik rebonding rambut ni termasuk dalam bab mengubah ciptaan yang tidak kekal kerana rebonding bukanlah mengubah zat rambut tu sendiri secara kekal.. Rambut tersebut akan kembali seperti biase apabila tibe masenye.. Terdapat ulama' yang mengatekan HARUS untuk kite rebonding rambut.. Tapi HARUS yang macam mane.?? Mari kite teruskan pengkajian kite..

     Apabile berselisihnye pendapat ulamak, make kite berhak memilih pendapat yang betol2 kite yakini.. Kerana tiada kesalahan dalam khilaf(perselisihan) ulama'.. Yang ade hanyelah tepat dan tidak tepat.. Yang teros mengambil hukum untuk rebonding rambut adelah HARAM tiade masalah.. TETAPI, bagi mereka yang mengambil pendapat ulama' yang mengatakan ianye HARUS, perlu memahami konsep HARUS tersebut..

     Konsep HARUS bagi masalah ini juga harus dirujuk kepade niat seseorang.. Kalau niat seorang wanita merebonding rambut itu adelah untuk menunjuk kepade bukan muhrim, hukumnye jatuh HARAM.. Tetapi apabile seorang wanita ingin merebonding rambut bagi kelihatan cantik dihadapan suaminye, make hukumnye adelah HARUS..

     Bagi lelaki pula, jika ade yang mengambil hukumnye HARUS, make perlu diteliti juga.. Bukanlah untuk meniru mane2 gaye kaum Yahudi ataupon Kafir.. kerana RASUL S.A.W bersabda :( mafhumnye)

              "Barangsiapa yang meniru sesuatu kaum itu, make dia adelah dari kalangan mereka"

Jadi, perlu diteliti juga kepada niat ye.. tapi kalau da rambut macam bulu mawas tu, boleh la nak rebonding ye.. bagi mengelakkan orang mencaci dan sebagainye.. itu juge diharuskan..

     Sebagai kesimpulannye, terdapat  2 hukum bagi mengubah ciptaan ALLAH yang tidak kekal ini.. Haram dan Harus.. Pilih yang mane kite rasekan sesuai.. Kerana kedua2 pendapat ulamak tersebut boleh diguna pakai..

     dan Akhirnye, inilah kite yang dinamekan MANUSIA.. Hukum solat tu da terang2 WAJIB pon kite tak sempurnakan, heboh nak tanye pasal rebonding pulak.. Mari same2 renungkan.. Seperti biase, jike ade sebarang kemusykilan boleh la tanye kat jom borak tu.. Kalau ade kesalahan harap dapat la tegur.. Semoga kite semua berade di bawah rahmat ALLAH..

sekian terima kasih..

sumber : ALfadhil Alustaz Azmanshah Alias..