Tuesday, July 19, 2011

Bismillah..
Assalamualaikum..

     Hari ini mari kita berkongsi sedikit perkara yang telah lama kita ketahui.. Sebagai perkongsian untuk mengingatkan.. Berkenaan bulan ramadhan yang dihadiahkan kepada kita umat manusia sejagat.. Bulan ramadhan bulan yang dinantikan oleh setiap individu termasuk sebahagian kecil dari mereka yang Non-Muslim.. Bulan yang kita sendiri teleh diperdengarkan akan kelebihannya semenjak di bangku sekolah lagi.. Atoi rasa ianya tidak perlu dibahaskan lagi kerana kita telah sedia maklum..

     Perkara yang ingin dikongsikan adalah berkenaan dengan berita yang baru Atoi baca dari suatu sumber yang boleh dipercayai.. Berkenaan dengan Pub, Disko, Bar, Kelab Malam dan yang sama waktu dengannya.. Apabila menteri besar negeri Kedah Darul Aman mengumumkan bahawa perniagaan-perniagaan seperti yang disebutkan berjalan seperti biasa tetapi hanya untuk mereka yang bukan Islam..

     Atoi dengan berbesar hati menyambut berita gembira ini.. tapi harus difikirkan kembali oleh kita semua.. Berdasarkan perbincangan atau keputusan yang telah dibuat, bukan bermaksud Atoi mengatakan HALAL untuk memasukinya pada bulan-bulan yang lain.. Tetapi kita menjadikan bulan Ramadhan yang mulia ini sebagai satu permulaan untuk kita menghindari perkara tersebut untuk selama-lamanya..
    Jika kita mampu untuk menghindarkan diri kita dari perkara tersebut pada bulan Ramadhan, mengapa kita tidak boleh meninggalkan ianya terus dari kehidupan kita?? Adakan perubahan yang dilakukan semata keran Ramadhan?? Apakah Ramadhan ini mampu menggantikan ALLAH dalam hati kita?? Mengapa tidak kita meninggalkan sesuatu perkara itu kerana ALLAH??

     Sahabat seperjuangan sekalian, Ramadhan itu datang dan pergi.. Ianya tentu sekali tidak kekal.. Tapi ALLAH itu dulu, kini, selamanya.. Tidak beranak dan tidak pula diperanakkan.. Tidak ke terdetik dihati kita bahawa kita seharusnya meninggalkan sesuatu perkara yang buruk hanya kerana ALLAH semata??bukan Ramadhan.. Sepatutnya muncul perasaan malu dari hati jika kita berubah hanya kerana Ramadhan.. Ramadhan ini hanya bulan yang dihadiahkan kepada kita.. Mengapa kita tidak meninggalkan sesuatu perkara buruk pada bulan Sya'ban.. Sedangkan Sya'ban itu bulan Nabi Muhammad Pesuruh ALLAH..

     Perkara ini sering kita dengar.. Dan sering juga segelintir dari kita mengatakan, "Benda ini adik aku pun tahu".. Tapi cukupkah kita sekadar tahu?? Apakah bezanya kita sekdara tahu dan percaya?? 

sahabat2 dirahmati ALLAH,

     Percaya dan tahu itu suatu perkara berbaza.. Jauh berbeza.. Percaya ini bukan sekadar kita tahu dan memahami.. Bahkan kita mengambil tindakan yang sewajarnya.. Adakah kita semua tahu bahawa ALLAH menjanjikan azab yang pedih bagi mereka yang melakukan dosa?? Kalau kita sekadar tahu, maka tidak akan ada sebarang usaha untuk kita menjauhkan diri dari dosa.. Tapi sekiranya kita percaya, maka secara automatiknya kita akan mengambil langkah bijak bagi menghindarkan dari melakukan dosa..

     Sekadar itu sahaja Atoi ingin kongsikan untuk kali ini.. Otak kurang bercambah pulak nak mensyarahkan lebih bagi tajuk ini.. Akan datang insyaALLAH.. perkongsian yang lebih mantap.. Walau apa pun, mari kita sama2 berfikir, dan renungkan semula perkara diatas.. Sekian saja untuk kali ini.. Salam indah dari sahabat mu ini.. Salam ukhuwah, salam 1Malaysia, salam 1 Ummah.. Assalamualaikum..

Saturday, July 9, 2011

keBERSIHan..

Assalamualaikum..

     Tanggal 9 Julai 2011.. Perhimpunan secara aman yang sekian lama disebut2 akhirnya berlangsung dengan penuh temasya.. Tidak sekali Atoi nak perbincangkan mengenai perhimpunan tersebut.. Sebab bagi Atoi, Atoi belom cukup mengkaji bagi kedua dua belah pihak.. Jadi takut rasa hati ini ingin menyokong mana-mana pihak.. Pada pendapat Atoi, perkara sebegini bukan hanya boleh didengari dari mulut ke mulut.. Bahkan ianya memerlukan pengajian yang terperinci kerana ianya melibatkan keamanan sesbuah negara..

     Topik sebenar yang Atoi nak bincangkan, atau nak kongsikan adalah KITA.. Segala tentang KITA.. Apakah berlakunya agenda BERSIH dan PATRIOT ini menghilangkan nilai2 yang diterapkan sekian lama dalam hidup?? Ke mana hilang nilai2 Islam?? Apakah BERSIH dan PATRIOT ini agama baru yang berjaya menarik ramai penganut2 agama Islam untuk menganutinya??

Tuan-tuan, puan-puan saudara saudari sekalian..

     Pertamanya Atoi sentuh berkenaan JARI.. Galak jari2 kita menaip status itu dan ini.. Sehingga terbaca status sebegini " Mamposlah weh!! penakot ke?? sibuk nak panggi PEKASA bagai..nampak sangat kau goyang.. " Ape erti " Mamposlah weh!! " ?? adakah ianya mendoakan semoga ALLAH menamatkan riwayat hidup orang yang kita maksudkan?? Ya ALLAH!! sahabat, ketikamana kita terlepas waktu solat, ade ke ALLAH tarik nyawa kita serta merta?? Atoi suke timbulkan persoalan, supaya kita fikir sama2.. Apakah dengan hanya kesilapan yang telah dia atau beliau lakukan menyebabkan doa yang sebegini rupa sebagai balasan?? Kenapa tidak timbul " Semoga ALLAH membuka hatinya untuk sedar dan berubah ". Bertambah sedih rasa hati apabila yang mengeluarkan kata-kata seperti itu adalah orang yang tinggi pengajian agamanya.. Bukan Atoi seorang yang cakap elok.. Kadang2 Carutan juga menghiasi bibir ini.. Tapi Atoi terpanggil untuk buka ruang supaya kita fikir sama2..

     Perkara kedua yang Atoi nak kongsi adalah PERSAHABATAN.. Apakah wajar perkelahian berlaku antara sahabat hanya kerana seorang bersama BERSIH dan seorang lagi Bersama PATRIOT..?? Islam sendiri mengajar supaya bersikap keterbukaan.. Bukan ke Nabi pernah bersabda mafhumnya: Jika bertemu dua orang islam bersama dua bilah pedangnya, maka si pembunuh dan dibunuh adalah ahli neraka.. Pasti ramai yang boleh menterjemahkan terus kepada bahasa arab.. Hadis yang cukup popular..

sahabat2 yang Atoi sayang...

     PERTUDUHAN.. wadah ketiga dan yang terakhir insyaALLAH.. Pihak polis dituduh dengan bermacam-macam tuduhan.. Sedih hati ni ALLAH je yang taw.. Pernah ke kita berada di tempat seorang anggota polis?? Pernah ke kita bertanya secara hati ke hati kepada seorang polis?? Kenapa cepat sangat akal membuat kesimpulan?? Apabila polis disebut, semua ingat berkenaan RASUAH.. Sahabat, polis yang menjaga keamanan dari rusuhan tersebut adalah FRU.. Ataupun Free Representation Unit.. Rasuah apa yang mereka ambil?? Bole sahabat2 yang menuduh tu bagitahu kat saya?? Dan mereka menjaga keamanan negara.. Tinggal anak bini, tinggal keluarga.. Apakah kita jadi kacang lupakan kulit?? kenapa sewaktu rompakan berlaku, kita tidak menimbulkan persoalan RASUAH!??? Tahukah kita kerana POLIS, kita boleh tidur lena sepanjang malam?? Kenapa sahabat2 sendiri tidak menjaga keamanan rumah masing2?? jawapannya: itu kan kerja polis.. Bukan ke polis yang menjaga keamanan itu yang sahabat tuduh RASUAH?? kenapa terima bantuan mereka?? Tolong jangan bercakap kalau tak taw.. Kadang2 penglihatan dan pendengaran kita silap sahabat.. Sebab itu perlunya pengalaman dan perkongsian.. bukan Pertuduhan Mem BABI BUTA>>>..

     Sekian saja entry untuk kali ini... Bukan niat untuk menyalahkan sesiapa.. Tapi tolong.. Sama2 kita berfikir.. Kalau salah tolong betolkan saya.. Saya terbuka.. Kerana saya bukan berkata sebagai seorang BERSIH, bukan juga sebagai seorang PATRIOT.. Tapi sebagai seorang sahabat yang mencintai sahabatnya.. Yang punya tanggungjawab utama dalam dunia.. Dakwah..

Assalamualaikum... 

Saturday, July 2, 2011

Kenduri Doa Selamat!!!



     بسم الله الرحمن الرحيم

     Selamat kembali ke coretan yang tak seberapa ni.. Hari ni mungkin bukan post ataupun entry yang terlalu ilmiah seperti yang sebelum2 ni.. Hari ni cuma nak mencoretkan sebuah coretan rasa, coretan perasaan dan bermacam-macam coretan lagi.. takde lah.. Hari ni nak cite yang kat rumah Atoi kat MALAYSIA tu ada buat kenduri.. Kenduri kecik2 je.. Doa selamat untuk cucu Mak n Abah yang pertama.. InsyaALLAH lepas raya..


   Macam biasa atau seperti biasa dan mengikut kebiasaan, my future sister in law n my bro in law adalah sebagai kamerawoman n kameraman yang akan merakamkan gambar2 buat tatapan aku di "perantauan".. (Saje nak bagi jeles la tu ).. Dan diorang berjaya buat Atoi jeles.. HUH!!! mane tak jelesnye.. Tengoklah lauk2 die.. macam2 lauk ade.. nanti korang tengok la gegambo lauk bawah ni yee..


gabungan antara lauk2 yang ada


Kompem korang taw lauk ape ni kan


lauk orang jawa nih "sambal goreng"


Kalau x silap ni ayam dan kentang masak kicap


ni " tempe, kentang, ikan bilis.."pedas nih


ikan masin ngan papadom pon ade tu


sebagai selingan untuk jeleskan ATOI..ceh!!


     Inilah antara gambar2 yang diperolehi dari mereka2 yang sudi untuk berkongsi kegembiraan tu bersama dengan Atoi.. Mase kenduri tu Abang ipar Atoi telefon.. Dapatlah borak ngan Abah, Mak n mama to be Kak ngah.. Happy je suara diorang.. Dah lama x dengar suara mak n abah.. rasa tenang hati, tenang jiwa.. Jantan mana pon seseorang tu, kalau x rindu kat mak ayah, toksah la jadi orang.. HAHAHAA!!!

     ok!!! next is my eldest bro.. Dia pon terpaksa jeles.. Sebab dia x dapat balik untuk kenduri tu.. Dia ada kat JEPUN.. Dia tu pramugara.. manjang ke luar negara je la kojenye.. Tapi nak buat mcm mana kan?? he is on duty.. Bukan pegi melancong.. Dan yang diraikan adalah Kak ngah ku dan suaminya yang akan jadi ibu dan ayah tak lama lagi.. Semoga menjadi ibu dan ayah yang Terbaekk!!! mengikut syariat islam.. Jadikan anak itu orang yang akan menyumbang kepada agama, bangsa dan negara untuk 1 hari akan datang.. Doa seorang adik x kan pernah putus untuk kak ngah dan jugak yang lain.. Ni lah die pasangan bahagia tu..


Siti Fakhizah & Mohd Khairusani

     Kisah cinta mereka bermula.....hahahahaa.. Mana lah Atoi taw.. bawah ni adelah gambar bakal mama ni yang da sarat mengandung..












     HAAAAaaaa!!!! Sarat2 pun, posing x boleh tinggal.. HEHEH.. My kak ngah.. Lauk2 tadi biasanya abah ngan mak yang masak.. memang terbaeklah..hehehe.. Bulek pon macam biase la..harus posing ye lek.. hehe.. (Bulek ni panggilan untuk my second MEM) Sebelom Atoi lupa.. Tetamu2 yang hadir boleh tahan ramai jugak.. Termasuk membe2 Atoi dari kecik yang memang ngam gila.. Diorang pon datang jugak.. Tak kesah la Atoi ade ke tak de.. Da macam family jugak da diorang tu.. Semoga ALLAH memberkati hidup tetamu2 yang hadir ke rumah untuk bacaan doa selamat tersebut..

     Akhir kata, Atoi x pernah cemburu diorang bole makan macam2.. Atoi x pernah cemburu diorang bole ape sekali pun.. Yang Atoi cemburu, Atoi x dapat tengok muke Mak ngan Abah setiap hari.. Pahala yang sangat mudah.. Pandang je.. Cukup sampai sini kot perkongsian untuk hari ni.. Lain kali jumpe lagi.. ALLAH selamat kan family di MALAYSIA insyaALLAH.. Salam ukhwah, Salam ketika tangan BERSIH, Salam 1Malaysia..

p/s: supaya tidak hanya membazirkan masa kita tanpa sebarang unsur ilmiah, jempot ke bawah bahagian blog ni..ade tazkirah pendek..untuk kita..

Tuesday, June 28, 2011

~~Ayuh dunia!! Mari Sama-sama Membuka Mata~~



السلام عليكم ورحمة الله..

     بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله ربّ العالمين، الصلوة والسلام على سيدنا مرسلين وعلى أصحابه ومن تبعه إلى يوم الدين...


     Berkenaan dengan tajuk, hari ni Atoi nak berkongsi sedikit kata-kata, atau pengucapan, atau kenyataan yang ternyata akan membuka mata saya, anda, kita, negara, bangsa, dan DUNIA!!!...


     Kata-kata ni Atoi ambil dari seorang sahabat atau lebih tepat dari seorang abang yang berusaha untuk membuka mata DUNIA!!!! Beliau adalah seorang penuntu ilmu ALLAH di bumi kinanah ini juga.. Seorang yang terlalu cintakan ilmu sehingga beliau tidak senang duduk selagi tidak mencari sesuatu makna perkataan bahasa arab yang tidak dia ketahui.. Merupakan salah seorang sumber ataupun contoh yang saya ambil dalam bidang ini.. Mengkaji ilmu Feqah adalah perkara yang beliau minati.. Antara kata-kata beliau :


Kalau lapar pandai cari dapur, kalau nak terberak pandai cari jamban, tapi kenapa urusan akhirat tak rujuk ulama sebaliknya guna ideologi barat? Antara keselesaan perut, kepuasan dubur dan keindahan syurga mana labih penting ?


Setiap bayi dilahirkan fitrah (disebut dalam hadis). Fitrah maksudnya Islam. Bayi Hindu dilahirkan Islam, bayi Buddha dilahirkan Islam. Sebab itu bila Hindu dan Buddha memeluk Islam lebih tepat kita katakan mereka kembali kepada Islam menggantikan perkataan masuk Islam. Kerana mereka kembali kepada fitrah.

Solat kalau tak berniat dan takbirotul ihram, rukuklah 10 jam pun tetap tak sah. Oleh itu jangan buat kebaikan ranting untuk mengelirukan rakyat agar dikatakan semuanya telah Islam sedangkan hukum dasar ditongsampahkan.

Harus hukumnya IBU berkahwin dengan ANAK. IBU (seorang janda beranak satu). ANAK (seorang lelaki yang anak kepada seorang wanita lain)

Memang boto Allah cakap dalam surah Al Anbiya' ayat 22. Kalau ado duo tuhan, pasti berlaku kehancuran. Tapi time ado satu tuhan ni pun dunio hancur jugak. Sobab ado manusio yang berlagak jadi macam tuhan

Seseorang yang sentiasa dipuji sekali dia melakukan kesilapan biasanya memberi impak negatif yang besar. Sama seperti spring, semakin ditekan, sekali dilepaskan akan melantun kuat dan jauh. Maka hati-hatilah dengan pujian. Janganlah mudah kembang melebihi saiz kerusi, bimbang memakan diri sendiri.

Ada beberapa perkara berkenaan BELAKANG yang Islam haramkan. Menyamakan BELAKANG isteri dengan ibu (bab zihar), mendatangi isteri di bahagian BELAKANG isteri (bab jimak) dan cakap BELAKANG (bab ghibah / mengumpat).

Memiliki rasa untuk menyintai bukanlah satu kesalahan, luahkanlah dengan penuh adab. Gagal dan kecewa bukanlah kerana cinta anda ditolak setelah meluahkan, tetapi gagal dan kecewa ialah apabila anda tidak memberi peluang kepada diri sendiri untuk meluahkan sedangkan di sana masih ada kemungkinan cinta anda diterima. Lalu cinta itu berlalu tanpa ada ungkapan yang mengikatnya.

Manusia dan BABI ada satu persamaan, iaitu kedua-duanya makhluk Allah. Namun sikap manusia yang banyak menimbulkan masalah dengan agama semakin membanyakkan lagi nilai persamaan dengan BABI sehingga semakin terkikis nilai kemanusiaan dan semakin terserlah nilai ke'BABI'an.

Semasa melintasi JALANRAYA, kita bersungguh-sungguh melihat kenderaan atau sebarang perkara yang boleh mengganggu perjalanan kita. Tetapi semasa melintasi JALAN HIDUP kita kurang berminat untuk mengetahui perkara-perkara yang mengganggu perjalanan hidup (kemungkaran) sehingga kita tergolong sebagai pengganggu jalan hidup orang lain.

Allah melimpahkan secubit cinta dari khazanah cintaNya yang maha besar. Dengan secubit itulah ibu singa tidak membaham anaknya

Jaga kesihatan anda dari dijangkiti penyakit demam KUNING. Bimbang anda nanti akan dituduh melakukan provokasi terhadap perhimpunan itu.

Buntut kuali terlalu tabah menahan api untuk menghasilkan makanan enak buat kita. Tapi jarang sekali kita bersyukur kepada Allah dengan makanan yang dihidangkan. Malah jauh sekali berterima kasih kepada buntut yang berjasa.

Wahai wanita, saya tidak mengkritik pemakaian purdah. Bagus tu. Tapi kebaikan yang dibuat jangan dicemari dengan pelbagai gaya di Facebook. Senang cerita tak perlu letak sebarang foto anda di Facebook. Dengan badan melentik dan aksi yang berlebih-lebihan, sambil tangan tunjuk lambang 'peace' boleh menjatuhkan imej pemakaian berpurdah. Kalau nak kukuhkan rumah dengan simen, jangan letak pasir terlalu banyak

Abu Bakar, Zaid bin Thabit, Sufian 'Uyainah, Ibnu hajar al 'Asqolani, Ibnu 'Umar. Mana fatwa-fatwa lelaki-lelaki ini dalam khazanah fiqh kita ketika kita khusyuk menghafal skrip Sepah, Jambu, Jozan, Mail Lambung, Acai ???

Wahsyi, Seorang hamba yang sebelum Islamnya membunuh Saidina Hamzah manusia terbaik dalam hidup Rasulullah, dan ketika Islamnya membunuh Musailamah al Kazzab manusia terjahat selepas hidup Rasulullah. Sungguh, hidayah Allah itu tidak diduga.

Al quran & Sunnah x boleh dilihat semata2 dgn kebekuan perkataan. Kedua2nya x saja diturunkan dgn huruf, tapi juga dgn makna. Makna inilah menjadikan kedua2 sumber ini relatif & fleksibel sesuai dgn teras agama itu dijadikan utk maslahat manusia. Banyak kitab tentang topik yg sama dikarang hasil pemahaman dari Al quran&Sunnah. Tak memadaikah dgn satu kitab ? Inilah bukti lautan makna lebih luas dari huruf yg dilihat.

Cina buta? Orang melayu bercerai apa kena mengena cina yang buta? Mari kita bersihkan fiqh nikah dari sampah buatan manusia. Namanya menimbulkan provokasi perkauman, praktikalnya juga salah. Banyak karutan bangsa Melayu ini. Bangsa Cina mempunyai jasa yang sangat besar dalam dakwah Islam bertaraf dunia. Jangan main-main dan cemari ayat 230 surah al Baqarah.

A: "Tadi ramai yang kena tangkap di masjid lepas solat sebab pakai baju       BERSIH".
B: "apa masalahnya?,takkan nak solat pakai baju KOTOR pulak".

A : " Boleh tolong ajar bab solat tak? penting ni !, sebab masuk muqorror (syllabus)
B : " Abis selama ni kau solat macamana?"

Abu kena tangkap sebab pakai baju kuning. Amat kena tangkap sebab pakai seluar kuning. Joe kena tangkap sebab pakai jam warna kuning. Ali kena tangkap sebab sibuk bergaya dengan topi kuning. Usin saja yang selamat sekalipun ada unsur kuning....tapi warna seluar dalam.

Ayuh semua, kita luaskan fiqh solat di Malaysia. Masyarakat terlalu rigid dan konservatif dalam soal tempat dan pakaian. Perlu ada kain pelikat gajah duduk dan telekung serta memandang pelik solat di atas tanah jika ketiadaan tempat atau kesempitan masa. Lalu menyebabkan sikap melewat-lewatkan solat malah lebih parah meninggalkan terus.


    Atoi rase cukuplah sampai sini dahulu untuk kali ni.. nanti entri lepas ni da tak ada idea pulak.. harap semua renung-renung kan akan kata-kata diatas.. Buang yang keruh, Ambil yang jernih.. Semoga berjumpa lagi.. Jazakumullahu khair.. mohon doa para sahabat sekalian untuk exam kami yang berada di perantauan ni.. Salam sayang dan rindu buat keluarga tercinta di Malaysia.. Semoga ALLAH panjangkan umur untuk kita bersua muka.. Andai tiada, redholah akan ketentuan ILAHI.. kerana DIA lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambanya.. sekian.. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tuesday, June 14, 2011

Petikan daripada kata-kata seorang pencinta ilmu yang saya sayangi dan kagumi

Go to fullsize image


1.     Seorang lelaki berkawan biasa dengan seorang wanita. Berlanjutan beberapa lama.  Tiba-tiba perhubungan terputus. Lalu masing-masing merasakan sesuatu yg tak kena seperti sunyi dan getaran di hati.ada yang mentafsirkan hal ini sebagai 'CINTA'. Tapi bagaimana pula kita yg selama ini sering abai dan tinggalkan solat (tidak berhubung dengan Allah), tapi hati tetap kering. Adakah tiada nilai 'CINTA' ?








2.     Sahabat, berhibur tu ada dalam Islam,tapi bila dah terpengaruh dengan MAHARAJA LAWAK, hinggakan setiap skrip semua jadi zikir kita. Nabi juga melucu,tapi penuh ilmu dan mengingati Allah. Masalahnya golongan ustaz/ah yang melampau-lampau melayan, sedangkan yang tak belajar agama pulak dah semakin faham. Jangan tahu nak 'LIKE' je. Islam ni bukan main simbol-simbol.


Go to fullsize image


3.     Sewaktu bersin dalam kenderaan awam di mesir, seorang gadis arab menyambut dengan bacaan tasymit (yarhamukallah), mereka faham hak sesama muslim. Tapi ketika beri salam ke sekumpulan akhwat melayu, mereka memandang dengan pelik. Takut ikhtilat ker? inilah yg dikatakan THIQOH TAK BERTEMPAT.


Go to fullsize image


4.     Kita seronok menonton kegemilangan artis melintas di 'Red Carpet' dalam 'Award Festival', tapi jangan lupa fikirkan tentang nasib kita sewaktu melintas di titian Sirotil Mustaqim di akhirat kelak.


Go to fullsize image


5.     ‎'GAME PERANG' boleh bantu membina strategi perang. Manalah tahu kalau dipanggil jihad nanti. YA. Kita boleh terima alasan tu. Tapi kalau dah ber'game' hingga abaikan solat, masalah jugak. Kalau fardu solat yg dekat diabaikan, bagaimana fardu jihad yang jauh di medan.


Go to fullsize image


6.     Seseorang yang mewakilkan orang lain untuk menggunakan fungsi akal, lebih baik dia berharap agar tidak pernah dilahirkan. Orang gila pun kadang-kadang tahu buat keputusan sendiri.


Go to fullsize image


7.     Cadangan Nabi dikatakan tidak tepat oleh Khobbab bin al Munzir dalam isu posisi perang. Nabi menerimanya. Jelas bahawa Islam meraikan kebebasan akal untuk berfikir dan meraikan orang lain selagi memenuhi etikanya. Ulama bukan DIKTATOR, dan kenyataannya bukan BERHALA.





8.     kata-kata : من جهل قدر نفسه كان بقدر غيره أجهل
: siapa yang jahil tentang nilai diri sendiri, dia lebih jahil tentang nilai diri orang lain.



Go to fullsize image   Go to fullsize image


9.     kalau boleh sibuk bincangkan tentang kelab bola negeri lain selain negeri sendiri, kenapa x boleh luangkan masa tuk mengkaji mazhab2 lain selain mazhab sendiri. sibuk kelab lain, bukan kita dapat gaji, tapi sibuk dgn mazhab lain, kita beruntung sebab boleh mencari kemudahan melalui pendapat mazhab.


Go to fullsize image


10.     Kalau ingin melihat kelajuan kita menuju kubur, perhatilah gerakan jarum jam. Kalau nak terasa laju lagi untuk menemui dua malaikat itu, perhatikan jarum minit dan saatnya. Anggap sahajalah dua jarum ; minit dan saat itu umpama dua nisan yang melambai pulang.


Go to fullsize image


11.     Ramai yang mahu meningkatkan kualiti dalam pelajaran, dari tadika mahu ke sekolah seterusnya ke universiti. Tapi jarang yang memikirkan peningkatan dari aspek nafsu, dari nafsu ammaroh ke nafsul lawwamah seterusnya ke nafsul mutmainnah.






12.     Impian si bodoh untuk berilmu. Impian orang berilmu untuk beramal. Impian orang beramal untuk berlaku ikhlas. Hidup tanpa ilmu, dungu. Ilmu tanpa amal, bebal. Amal tanpa ikhlas, hampas.






13.     Sahabat sekalian, saya memohon, jangan terlalu galak menyerang golongan yang digelar sebagai WAHABI. Anda bukan sahaja mentajrihkan (melukakan) perasaan mereka, bahkan anda juga melukakan perasaan golongan yang benar-benar jujur mengkaji tentang aliran-aliran dan berusaha mencari titik persamaan. Jangan cari banyak ilmu, tapi fahamkan ilmu yang ada dulu. WAHABI adalah salah satu aliran dalam AHLI SUNNAH WAL JAMA'AH !





14.     Salafussoleh umat terbaIK.Madrasah Nabi mereka terdidIK.Benda haram x penah usIK.Cari ilmu x penah serIK.Sanggup berhujan berpanas terIK.Berperibadi indah & cantIK.Jika berdebat ayat berlapIK.Muslimahnya x ada yg gedIK.Kaji dulu baru kritIK.Baca sejarah mereka, memang tabIK.Antara yg lahir ialah Imam MalIK.Amalan mereka kini dipandang pelIK.





15.     senyap x mesti bengap, petah x mesti hikmah, jaga x mesti berjasa, tidur x mesti gugur, menyendiri x mesti lari, ke depan x mesti johan, atas x mesti first class, bawah x mesti sampah. Apapun keadaan,jangan cepat buat kesimpulan.


Go to fullsize image


16.     Bila bersunyi dengan bukan mahram dikatakan fitRAH, bila ustaz nak kawin dua dituduh gatAL, memang umat sudah semakin paRAH, perkara yang haq dirasakan janggAL






17.     Ilmu x leh dapat sekejAP.Kena kaji & baca yg kerAP.Kena bersungguh mcm org pelahAP.Kena betul agar beramal x silAP.Kena usaha x leh sekadar harAP.Kena bersengkang x leh selalu lelAP.Kena dijaga x leh dapat hujung pangkal lesAp.Kena hormat kerna ia bukan sampah sarAP.Kena amal agar kubur x gelAP.Kena disebar agar org lain boleh serAP


Go to fullsize image


18.     Jangan sibuk memikirkan semalam yang telah pergI hingga masa terbuang disebabkan patah hatI, usah juga mengangankan masa depan yang belum pastI hingga kerja tertangguh kerana asyik bermimpi-mimpI, tapi berusahalah untuk memanfaatkan hari inI yang sedang dihadapI dan realitI.






19.     Ramai yang bimbangkan kematian kerana ia simbol perpisahan dan pemutus pertemuan. Bukankah kematian itu permulaan kepada sebuah pertemuan abadi. Pertemuan dengan Tuhan. Pertemuan yang tidak akan ada perpisahan






20.     Perkataan 'pelacur' jadi isu. Contohilah perkataan Rasulullah. Baginda menggunakan kinayah dan perumpamaan sebagai ganti menyebut alat kemaluan. Baginda adalah manusia yang paling pemalu. Perkahwinan adalah isu ibadat, maka gunakan perkataan yang paling lembut dan selamat.






21.     Jangan berpakaian sendAT dan ketAT, dengan tujuan untuk mempamerkan kualiti 'barang' yang berjangka singkAT. Kalau anda menarik cinta dengan 'barang' tersebut', anda hanya mendapat cinta keparAT. Sebaliknya pamerkan kualiti iman anda untuk meraih cinta rahmAT. Kerana iman akan kukuh tersemAT sehingga tulang anda tinggal dua kerAT.






22.     Budak-budak kocik kalau berlari bising dalam masjid jangan ditengking, nanti semangat mereka kering. Memang fitrah. Perlu dibina ruh masjid mereka secara hikmah. Tapi kalau orang tuo umur 50 tahun main nyurok-nyurok (siap kira kuat-kuat 1..2..3..4../ bilal kira, imam cari tempat belakang mimbar) dalam masjid, haa ! yang ni memang patut dirembat.


Go to fullsize image


23.     ‎'Etisalat' kita yg terbesar dgn Allah ialah solat. Kalau x di 'top-up' (solat 5 kali) mustahil tuk berhubung. Dan sekalipun telah di 'top-up', ia takkan sampai kpd Allah jika x ada 'line' (ikhlas) sekalipun 'top-up' nya banyak (beribu2 rakaat). Untuk membina 'line' (ikhlas), perlu ada 'sim card' (iman). Usahalah utk mencapai 'bar line' nya hingga 5 (tahap muqorrobin) hinggalah handset itu hilang (kita dijemput Tuhan)






Sekian saja sedikit petikan dari kata2 yang penuh pengisian.. dari seorang pencinta ilmu yang saya sayang, dan saya kagumi.. Dan beliau tak mengetahui perkara ini..harap2 die memberi kebenaran didalam diam.. sebab kalau tanye, kompem die tak nak..


p/s: gambar adalah sekadar hiasan..tiada kena mengena dengan hidup dan yang mati, mahupun yang baru ingin lahir ke dunia.. 

Tuesday, May 3, 2011

Pertanyaan Mereka yang NON-MUSLIM yang ingin mempertikaikan..







Sewaktu Nabi Muhammad saw wafat, telah disempurnakan agamamu (Islam). Semua persoalan akan ada jawapannya, hanya ilmu di dada penentu jawapan apa yang perlu diberi.


1) Nama Nabi Isa as disebut 25 kali dalam Al-Quran, tetapi berapa kali nama Nabi Muhammad saw disebut dalam Al-Quran?

Nama Nabi Muhammad saw hanya disebut 5 kali sahaja di dalam Al-Quran. Manakala nama Nabi Isa as disebut 25 kali. Mengapa? Kerana Al-Quran diwahyukan pada Nabi Muhammad saw, sebab itu nama Nabi Muhammad saw jarang disebut. Al-Quran diturunkan bukan semata-mata untuk memapaparkan kisah Nabi Muhammad saw tapi adalah sebagai panduan perjalanan hidup umat Islam.

2) Nama Nabi Isa disebut lagi banyak dari nama Nabi Muhammad saw dalam Al-Quran, tentu sahaja Nabi Isa lebih hebatkan?

Soalan sebaliknya, dalam Bible, nama syaitan lebih banyak dari nama Nabi Isa, jadi siapa lagi hebat? Syaitan @ Nabi Isa? Sebenarnya Allah tidak bezakan tentang kehebatan nabi dan rasulNya. Walaubagaimanapun, Allah Maha Mengetahuinya.

3) Dalam Islam percaya yang Nabi Isa as diangkat ke langit, sedangkan Nabi Muhammad saw wafat. Jadi, bila Nabi Isa as dibawa ke langit, tentu sahaja nabi Isa itu Tuhan kan ?

Dalam banyak² kaum, hanya kaum Nasrani sahaja yang telah salah anggap tentang nabi yang diutuskan kepadanya sebagai Tuhan (Nabi Isa). Sedangkan, dalam Bible juga yang ade menyatakan bahawa Jesus (Nabi Isa) berkata "Siapa yang taat pada Allah akan masuk Syurga, siapa yang menganggap Jesus sebagai tuhan akan masuk neraka”

4) Dalam Islam, Nabi Muhammad saw adalah Nabi terakhir. Tapi, di akhir zaman nanti Nabi Isa as akan turun. Kenapa tidak dikatakan Nabi Isa as yang terakhir?

Nabi Muhammad saw adalah nabi terakhir berdasarkan tahun kelahirannya. Perumpamaan : Jika anak bongsu meninggal dunia, sedangkan anak sulong masih hidup, hakikat yang tidak akan berubah ialah anak sulong tetap sulong.

5) Nabi Isa as disembah sebagai anak Tuhan kerana dianggap mulia sebab lahir tanpa bapa.

Kita jawab seperti ini, antara ibu dan anak, mana yang lagi mulia? Tentu ibu kan ? Jadi, kenapa orang Kristian tidak sembah Mariam je? Kan Mariam ibu, tentu lagi mulia. Nabi Adam juga lahir tanpa bapa, malah tanpa ibu juga merupakan manusia pertama, kenapa tidak disembah Adam sahaja? Jawapan lengkap ada dalam Surah Ali-Imran, ayat 59.

6) Jika baca tafsir, Allah berfirman sekejap guna 'Aku', sekejap guna 'Kami' Kenapa? 'Kami' kan lambang 'Tuhan + Mariam + Anak Tuhan (Isa)' ?

Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, 'Aku' kata jamaknya 'Kami' yang menggambarkan tentang 'Allah dan keagunganNya' . Tengok sahaja Queen Elizebeth ketika bertitah, beliau guna 'We' bukan 'I'.

7) Orang Sikh Punjabi bertanya, kenapa Islam perlu potong rambut? Bukankah rambut itu anugerah tuhan yang perlu disimpan?

Kita jawab dengan soalan ini, kuku juga anugerah tuhan, kenapa orang Sikh Punjabi potong kuku?

8 )Sami Buddha vegetarian bertanya, kenapa Islam suruh bunuh binatang untuk dimakan? Kan zalim kerana bunuh hidupan bernyawa?

Sains telah buktikan, sayur dan pokok turut ade nyawa. Malah, apabila kita basuh tangan pun, ade banyak nyawa kuman yang kita bunuh. Itu tidak kejam? Bila kita bunuh (sembelih sebenarnya) 1 ekor lembu, sebenarnya kita telah selamatkan bayak nyawa manusia.

9) Sami Buddha menjawab " Bunuh sayur dosa kecil sebab sayur kurang deria, bunuh binatang dosa besar"

Kita jawab seperti ini, habis tu, kita Cuma berdosa kecil je la jika bunuh orang yang pekak, buta, bisu hanya kerana dia tidak ade deria?

10) Sami Buddha menjawab lagi "Jika kita bunuh sayur, sayur akan tumbuh balik"

Kita jawab lagi "habis tu, awak makan lah ekor cicak kerana ekor cicak akan tumbuh semula selepas putus"

11) Sami Buddha berkata lagi "makan binatang akan dapat banyak penyakit"

Kita jawab "Penyakit datang kerana kita makan banyak. Bukan kerana makan binatang. Allah suruh makan secara sederhana. Lagipun, Allah dah beri gigi taring dan gigi kacip untuk manusia makan binatang dan sayuran.. Alah, tembakau dan dadah pun dari tumbuhan juga kan ? Lagi besar penyakitnya kan ? Lembu yang ragut rumput hari² pun boleh jadi lembu gila. Sebenarnya, tak kesah pun kalau kita tak nak makan daging, tapi jangan lah cakap haram apa yang telah Allah halalkan untuk kita.


12) Kan babi itu ciptaan Allah, kenapa Islam tak makan babi?

Sebab bukan semua ciptaan Allah adalah untuk dimakan.


13) Islam cakap Hindu sembah berhala tetapi Islam hari² sembah Kaabah.

Islam bukan sembah Kaabah, tapi Kaabah itu adalah Kiblat untuk satukan umat. Dalam Islam dah sebut, siapa sembah Kaabah akan masuk neraka kerana Islam Sembah Allah, kaabah Cuma kiblat. Perlu tahu bezakan. Bukti, orang yg sembah berhala tidak akan pijak berhala, tapi orang Islam pijak Kaabah untuk melaungkan azan. Orang Hindi tak akan pijak gambar berhala tapi orang Islam hari² pijak gambar Kaabah (sejadah). Jika ada gambar Kaabah diletak di KLCC, orang Islam tetap solat menghadap Kaabah di Mekah kerana itu kiblat kita untuk sembah Allah... Bukan sembah Kaabah!


14) Kenapa perlu ikut nabi Muhammad saw kerana nabi dan rasul sebelum baginda kan betul² juga?

Nabi sebelum Nabi Muhammad saw diutus untuk kaum dan zaman tertentu sahaja. Sedangkan Nabi Muhammad saw diutus untuk semua kaum dan sepanjang zaman.


Soalan² yang nyatakan di atas, sebenarnya memang benar² ditanya oleh orang bukan Islam secara spontan pada orang Islam... Mereka bertanya bukan kerana hendak tahu, tapi kerana hendak membuatkan orang Islam yang ilmu hanya ala kadar berasa was² dengan Islam dan akhirnya orang Islam akan berasa was² dengan agama yang dianutinya. Jadi jawapan yang disampaikanpun tak perlu panjang² cukup sekadar ringkas dan padat.



wabillahittaufiq..ASSALAMUALAIKUM...

Tuesday, April 26, 2011

Mari Berkongsi Sebagai Pedoman

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Monday, March 14, 2011

"Rahsie al-quran mengenai tsunami yang dibongkar"





1. Tarikh yg berlaku adalah pada  11/3/2011 bersamaan 6 RabiulAkhir 1432 Hijah or 6/4/1432.
2. so dengan tahun 1432 di pecahkan 14 || 32.
3. Jawapanya juzuk ke 14 Quran.
4. Dan bulan 4. 

Rahsia  angka tahun ini :  juz 14 Ayat Quran ke 4. 

Rujuk di Quran. 

1. Juzuk 14 bermula pada surah Al-Hijr, dan ayat ke  4 dari surah AL Hijir menyatakan

"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang tetap baginya". 

2. Rahsia seterusnya yang menunjukan Malapetaka ini akan berlaku di Jepun ialah dengan kedudukan Jepun dan Wilayah Seedai pada kedudukan geografi bg ( Jepun : Latitiude 36, Longitude 138)

so dlm 1432, 14 dh di ketahui Jujuz Al Quran. maka yang di pecahkan 14 || 32 so di pecahkan lagi 3|2 ,so now secret no adalah 3. 

di ambil pula lokasi latititude dan longitude. 

3+6+1+3+8 = 21
so next 2+1 = 3
proved *. yg di maksudkan dengan no 3 adalah negara jepun. 

Dan di dalam jepun jugak terdapat banyak wilayah.. maka wilayah yang akan di turunkan malapetaka itu ? Wilayah Seedai pada kedudukan geografi Latitiude 38'15 dan Longtitude 140'53

maka 3+8+1+5+1+4+0+5+3 = 30 
so next 3+0 = 3. 
*proved wilayah yang tuhan maksudkan dgn angka 3 adalah Wilayah Seedai di Jepun. 

3. Rahsia seterusnya dengan tarikh 6

msa yang di laporkan oleh Jabatan Metrologi Rusia.. gempa bumi berlaku pada masa 1446 waktu Jepun.. 

so 1+4+4+6 =15 
so next 1+5 = 6
*proved 6 membawa maksud masa yang akan berlaku. 

4. Dah yang seterusnya 1432 apabila di pecahkan 14||32, kini di ambil pula angka 14 dan di pecahkan 1||4 , maka angka satu boleh di kelaskan sebagai permulaan hari. maksudnya di dalam Islam Jumaat adalah hari pertama dalam minggu itu. so angka satu memberi maksud malapetaka itu akan berlaku pada hari Jumaat. 

5. Lihat.. betapa benarnya ayat al quran. segala yang  di nyatakan tetap berlaku. walaupun suduh berabad kitab Quran di turunkan. 

6. Walaupun zaman berubah sejauh mana sekalipun.. Al-Quran tetap bagi sepanjang zaman. 
7. Di percayai banyak lagi rahsia yang masih tidak dapat di ketahui di dalam tarikh ini. namun sekadar ini pun telah membuatkan kita lihat dengan mata kita sendiri betapa mulia Al-Quran. dan segala yang di ungkapkan di dalamnya
8. WauAllahhu Allam. 

Di persilakan untuk share. bg mengingati kite kembali tentang segala perkara yang terkandung di dalam Al-Quran adalah benar buat selamanya. mahupun di dunia atau pun akhirat.

Thursday, January 20, 2011

"KETIKAMANA"

In The Name of ALLAH, The Most Gracious The Most Merciful

Ketikamana,

     Ketikamana Atoi taip entri ni, Atoi tengah layan lagu yang para pembaca sekalian sedang dengarkan.. lagu Binnabil Huda dendangan UNIC ni dapat menarik minat Atoi untuk beri pembaca sekalian ketenangan disamping mengingati junjungan besar Nabi Muhammad yang sangat kita cintai..

Ketikamana,

     Ketikamana Atoi taip entri ni, blog ni dah ade seramai 23 orang pengikut.. ataupun dalam bahase inggeris adalah followers. Jutaan terima kasih kepada mereka kerana sudi mengikuti blog nih..


Ketikamana,

     Ketikamana Atoi tengah taip entri ni, bilangan mereka yang mengunjung blog ni sudah pun mencecah seribu orang dan lebih.. Korang datang ramai2 ni bace tazkirah yang kat bawah sekali x??

Ketikamana,

     Ketikamana Atoi taip entri ni jugak, Atoi tengah diuji oleh ALLAH dengan ujian yang kecil tetapi sangat berat untuk dihadapi.. SESEMA!! Mungkin dah banyak sangat dosa dah ni..

Ketikamana,

     Ketikamana korang bace entri nih, Atoi nak korang taw yang Atoi tersangat rindu dah ngan family di MALAYSIA.. Semoga kita berjumpa lagi kan.. Rindu kat semua.!!

Ketikamana,

     Ketikamana Atoi nak teruskan menaip kat sini, Atoi teringat yang exam belum habis lagi.. So, x boleh nak panjang2..Kurang sehat pon kene study jugak la kan..

Ketikamana,

     Ketikamana korang tertanya2 kenapa Atoi post entri nih, korang akan dapati yang korang telah pun membazirkan mase dengan membace entri nih..HAHA!!

Semoga ALLAH merahmati kita..
Semoga kita berada didalam keredhoanNYA..
Salam Ukhuwah, Salam Rindu, Salam 1Malaysia..
Assalamualaikum..
Binnabilhuda..

Friday, January 14, 2011

Hujan ais melanda bumi MESIR

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

     Hari ini 14 januari 2011.. Bersamaan hari jumaat.. Dengan keadaan yang sejuk pada waktu pagi meliatkan aku untuk bangun solat subuh.. Keadaan yang sejuk adalah disebabkan angin yang agak tak reti bahasa meniup.. Keadaan diri masih lagi terkawal dengan suhu tersebut.. Cabaran seterusnya adalah mandi sunat hari jumaat.. Dengan wajah yang agak tenang menjirus air ke badan menyebabkan seluruh badan menggigil lalu mengeluarkan asap seperti supersaiya dalam cerita "dragonball".. Sungguh menyayat hati.. Bertolak untuk solat jumaat dalam keadaan yang tersipu-sipu kesejukan.. Hujan mulai turun ketika khatin sedang berdoa diakhir khutbah yang ke-2..

     hujan yang turun menyebabkan beberapa jemaah solat dalam keadaan berhujan.. Semoga ALLAH menerima solat kalian dengan lebih pahala.. Hujan berhenti selepas selesai solat jumaat.. Aku pon berjalan dengan keadaan berhati-hati bagi mengelakkan lumpur melekat di jubah yang dipakai.. sampai dirumah dalam keadaan yang selamat dan sihat wal 'afiat.. Alhamdulillah.. Hujan turun semula beberapa minit kemudian dengan keadaan angin yang lebih menggila.. Detikan hujan dijalan kedengaran lebih jelas.. Aku mendapati yang turun bukanlah hujan air yang biasa.. Tetapi ianya adalah "Hujan Ais".. Suhu turun mendadak menyebabkan air menjadi beku sebelum jatuh ke bumi MESIR.. Sewaktu menaip ni pon tangan aku dah hampir membeku.. Jadi sekian sahaje berita daripada saya..

Doakan kejayaan aku dan kawan-kawan untuk exam kali nih..

وبالله التوفيق والهداية
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته..